marți, 20 noiembrie 2012

Colțunași polonezi cu cartofi și cu varză murată

Aluatul se face din: 3 căni de făină (1 cană = 250 ml), 1 linguriță și jumătate de sare, 2 linguri ulei de măsline și 310 ml apă călduță. Din acest aluat ies 36 de colțunași. Se frământă bine, se acoperă și se lasă să stea 1 oră.
Pregătim umplutura din cartofi: se fierb 900 g cartofi, se strecoară, dar lăsați 60 ml din apa în care au fiert, când zdrobiți cartofii, adăugați și apa.
Se zdrobesc cartofii, se adaugă 1 linguriță și un sfert de sare
Se adaugă 2 linguri de mărar tocat (dacă aveți doar uscat, de obicei se pune jumătate din cantitate, adică 1 lingură)
Adăugați 3 linguri de drojdie inactivă.
Se pune un praf de nucșoară, cât luați în 2 degete. Se amestecă totul bine să se omogenizeze.
Varza murată se călește în puțin ulei până se înmoaie.
După 1 oră de stat, se întinde aluatul subțire și se taie cercuri mari.
Fiecare colțunaș va fi umplut cu 1 lingură de compoziție din cartofi.
Se pune umplutura peste cerculețul de aluat și se împătură.
Se ciupește marginea, se apasă ușor și se mai ciupește un pic marginea, să fie bine lipit aluatul, să nu curgă afară compoziția. La fel se procedează și cu cele cu varză. Eu am făcut 18 bucăți cu cartofi și 18 bucăți cu varză murată.
Se pune la fiert o oală cu apă, 2 linguri de ulei de măsline și 2 linguri de sare. Se fierb colțunașii până aluatul devine moale și se poate mesteca ușor.
Se încinge puțin ulei cu pesmet, apoi se dau colțunașii prin pesmet.

luni, 19 noiembrie 2012

Recenzie la cartea Cookin' Crunk

Această carte este o carte de rețete din sudul SUA, dar vegane, a apărut în 15 septembrie 2012. Cei din sud sunt cunoscuți pentru mâncărurile lor mai greu de digerat :)) Cam totul e prăjit în sud, asta știu ei cel mai bine, carne multă, ulei mult, iar această carte vine să ne convingă că se poate să trăiești într-o astfel de zonă, să păstrezi cât de cât rețetele, dar să le faci mai sănătoase și vegane.
Cartea are 168 de pagini (181 cu tot cu index), 136 de rețete și ce îmi place cel mai mult este că e tipărită pe hârtie reciclată. Când există variante de cărți în format electronic, prefer așa, dar daca e să le cumpăr tipărite, bucuria e mai mare dacă hârtia este reciclată. Nu este o carte foarte colorata, totul e în alb si un gri-verzui, apar și câteva poze full page la unele rețete.
Cartea are 10 capitole, rețetele încep de la sosuri, carne falsă, condimente, continuă cu mic dejun, sau mare dejun, ținând cont că suntem purtați pe tărâmurile sudului, aperitive și gustări, salate și sandwich-uri, supe, cine simple, feluri principale și plăcinte sărate, garnituri, biscuiți, pâini și ultimul capitol, deserturi decadente.
O rețetă care îmi place mult, este ”puiul” din tofu, există rețetă și pentru ”șuncă” din tofu, dip de ”brânză”. O altă rețetă pentru o duminică leneșă este sandwich-uri din waffles făcute în casă, cu ”pui” păjit și cu sos de muștar. Sunt destul de multe rețete care cer seitan, cum ziceam prefer sa îl înlocuiesc cu tofu, bineînțeles că se poate face seitan și acasă. Cum ziceam, cei din sud prăjesc tot, există rețete în această carte pentru dovleac prăjit, castraveți prăjiți, eu prefer mereu sa coc totul sau să pun în tigaie fără ulei. Nu am încercat încă, dar într-o zi am să fac biscuits din cartea aceasta, am văzut prin filme biscuits din sud și mereu îmi păreau că trebuie să fie foarte buni.
Cartea a costat 16.15 euro și am comandat-o de aici. , livrarea nu costă nimic.

Recenzie la cartea Vegan Sandwiches Save the Day

Vegan Sandwiches Save the Day este o carte cu rețete vegane, după cum spune și titlul, rețete pentru sandwichuri care să ne salveze ziua. Oamenii în ziua de azi sunt ocupați tot timpul, mult stres, agitație, mănâncă prostii la servici, fără valoare nutritiva și pline de toxine. E greu când ai un loc de munca foarte solicitant, să te ma gândești și la ce mănânci. Dar dacă nu avem sănătate, degeaba avem un job bine plătit, ajungem să ne cheltuim toți banii pe spitale și medicamente. Un mic efort trebuie să facem toți când vine vorba de mâncare, să fim atenți cu ce ne hrănim corpul.
Cartea a apărut în 1 septembrie 2012, are 109 rețete, 183 de pagini (191 cu tot cu index). La început găsim un cuprins în care se prezintă titlurile celor 8 capitole: introducere; tips&tricks; sandwich-uri pentru micul dejun; sandwich-uri topless, adică umplutura se află doar pe o felie, nu mai există felie și deasupra; sandwich-uri care se mănâncă reci, se pot prepara de cu seara; sandwich-uri retro; sandwich-uri îndrăznețe; sandwich-uri dulci și ultimul capitol , câteva rețete preferate ale autoarei.
Fiecare rețetă este însoțită de icoane, astfel vedem imediat dacă rețeta este rapidă și ușoară, dacă sandwich-urile se pot transporta sau dacă sandwich-ul se poate face și fără gluten.
Fiecare rețetă este scrisă pe câte o pagină, poze nu sunt la toate rețetele, dar sunt destul de multe poze în carte, mai exact 51 de pagini cu poze color, full page.
Sunt rețete și de waffles, și de pancakes, de exemplu există o rețetă de sandwich format din 2 clătite una peste alta si la mijloc au o umplutură, la fel și cu waffles. Unele rețete cer unt vegan, dar eu mereu înlocuiesc untul cu ulei. Dacă rețeta cere ca pâinea să fie unsă cu unt vegan, pur și simplu omit complet, nu ung cu nimic. Unele rețete cer tempeh sau seitan și cum aici nu găsim așa ceva în comerț, folosesc tofu.  În această carte nu găsiți rețete și pentru pâinea de sandwich, se recomandă doar tipul de pâine pe care să îl folosiți.
Cartea a costat 14.69 euro, am comandat-o de aici, livrarea este gratuita si ajunge in maxim 2 saptamani.

joi, 25 octombrie 2012

Mi-am văzut nepoțica!!!!

Am fost plecată în Germania să îmi văd nepoțica dulce, s-a născut pe 21 septembrie. În calitate de mătușică și viitoare nașă, am fost să o văd cu ocazia împlinirii vârstei de 1 lună! :p Verișoara mea primară locuiește acum în Germania, e trist pentru noi, restul familiei care am fost obișnuiți să fim tot timpul împreună, dar acum nu avem altceva de făcut decât să ne mulțumim cu faptul că Germania totuși nu e chiar atât de departe, în 10-11 ore ajungem acolo.
 Am o nepoțică extrem de frumoasă și nu zic doar așa, că e nepoata mea, dar e o bombonică. Am ținut-o în brațe, am legănat-o, am schimbat-o, am pupat-o, i-am păpat mânuțele și obrăjorii, de toate :))
Un mic îngeraș roz....aș putea sta zile întregi să o admir cum doarme.
Aici sunt eu cu ea și noul ei leagăn pe care i l-am dus ca și cadou, să îi mai dea puțină pace mămicii ei :D
Bănui că cei care intrați pe blogul meu, sunteți în ”domeniul” veganismului si vegetarianismului și știți că Germania e una dintre țările cu mulți vegetarieni, 6-7 milioane, e o țară unde se acordă multă atenție mâncării de calitate. În Land-ul unde locuiește verișoara mea, partidul cu cea mai mare influență este partidul ecologiștilor, un partid verde care luptă pentru diverse cauze. Eoliene peste tot, parcuri de panouri solare, în magazine aproape toată marfa e fair-trade, multe produse realizate din materiale reciclate, peste tot vezi postere, reclame pe teme ecologiste. Să nu mai vorbim despre faptul că nu vezi animale fără stăpân pe stradă..dacă ai animale, plătești taxe, iar banii merg la bugetul local și se repartizează pe domenii care vizează animalele. Toată lumea își plimbă frumos minim 1 câine..mi-aș dori atât de mult să fie așa și în România, măcar aici în Banat de ar fi, că la București simt multă ură în oameni, nu se suportă ei pe ei, unde să mai aibă loc în suflete să tolereze și animalele..mă rog, problemele de genul acesta în România îmi amărăsc mult sufletul și prefer să îmi canalizez toata energia pozitivă spre rezolvarea problemelor, nu să mă adâncesc în depresii. Cum ziceam, Germania e o țară cu mulți vegetarieni și mă așteptam să găsesc ceva produse alimentare prin magazine. Verișoara mea locuiește într-o localitate cu 7.000 de locuitori și în prima zi am fost la Aldi, am găsit un raion micuț de tot cu produse vegetariene și vegane, dar important e că a existat, am putut să îmi cumpăr feliuțe din tofu și grâu care arătau ca și mușchiulețul țigănesc. Apoi, a treia zi am fost la alt magazin care e la 5 minute de mers pe jos de la verișoara mea, Edeka se numește și când am intrat acolo..wow...de la intrare imediat erau expuse produsele pentru vegetarieni..am găsit boabe de soia și boabe de fasole mung germinate, la borcan..anghinare, măsline, uleiuri de toate felurile, mi-am cumpărat Lychee, Amaranth expandat, paste din spelta..o grămadă de chestii faine am găsit, au de toate, lapte de cocos, roșii uscate la soare, absolut tot ce aici găsesc cu greu, comand de pe net, acolo, într-o localitate cu 7.000 de locuitori, le ai pe toate. La frigider, am găsit iarăși multe sortimente..am luat tofu, aveau multe sortimente și de semipreparate, de exemplu currywurst, de lapte de soia sau altele, și de înlocuitori de carne, eu am cumpărat acestea:
Am gustat Bratwürste când am ajuns acasă, au fost foarte buni, i-am pus doar așa puțin pe grătar, cu niște pâine și legume proaspete lângă..un deliciu.
Cum e vorba cântecului, ”vreau o țară ca afară”...eu vreau să fie România ca Germania, să respectăm viața și alegerile oamenilor..am mai zis-o și o mai zic..în România, să fii vegetarian, vegan, iubitor de animale, e ca și cum ai fi gay sau să aparții unei minorități etnice, lumea te tratează ca pe o ciudățenie și simt nevoia să te jignească...dar asta nu ne oprește să iubim tot ce e viu și frumos,nu? :)

miercuri, 17 octombrie 2012

Prânzuri vegane gata în maxim 2 ore, ziua 9

Azi am gătit: supă de linte, cartofi portocalii și tofu cu sos acrișor la cuptor. Am fost puțin în pană de idei azi-dimineață, nu eram hotărâtă ce să gătesc..supa de linte cade bine oricând, cartofii portocalii îi mâncam cu plăcere în copilărie când mergeam în Bihor la rude, iar pentru tofu am inventat un sos, să nu fie așa tofu simplu.
Ora de început: 10:20
Pentru supă: 2 morcovi, 1 pătrunjel și 1 ceapă, toate tocate mărunt.
Se pun 2 linguri de ulei de măsline într-o oală, puțină apă, se adaugă legumele și se călesc câteva minute. Se adaugă 1 cană de linte (de 250 ml). Lintea se spală prima oară și se limpezește.
Se adaugă sare, piper și 1 frunză de dafin. Se fierbe până se înmoaie lintea. Eu recomand să adăugați și hrean la supă, îi dă o savoare aparte. Hrean din acela la borcan, în oțet, e foarte bun. Dacă nu vreți să puneți în toată oala, vă puteți pune doar în farfurie și încercați dacă vă place.
Se curăță cartofii, se taie cubulețe și se pun la fiert în apă cu sare. Când sunt moi, se aruncă apa.
Se toacă 2 cepe medii.
Se pune ulei de măsline într-o oală, 2 linguri de boia, ceapa tocată și se călesc câteva minute. Apoi se adaugă cartofii și se amestecă cu grijă să nu zdrobim cartofii, dar sa ajungă ceapa peste tot.
Se feliază o cutie de tofu simplu, în saramură.
Pregătim acum sosul pentru tofu: 2 linguri de ketchup, eu am folosit ketchup cu curry, dar puteți folosi oricare ketchup vă place.
2 linguri drojdie inactivă
Condiment BBQ, după gust.
2 linguri ulei de măsline
Sucul de la 1 lămâie mică. Se amestecă totul bine, se așează feliile de tofu într-o tavă unsă sau pe hârtie de copt, se toarnă sosul să ajungă peste toate feliile și se coace 15-20 minute.
La 11:50 am terminat totul :) Cu o salată de roșii, ardei și ceapă, merg de minune cartofii și tofu.

Prânzuri vegane gata în maxim 2 ore, ziua 8

Supă de cartofi și fasole roșie cu quinoa
Ora de început: 10:20
Pentru supa de cartofi avem nevoie de: cartofi, 1 morcov, 1 ceapă și 1 bucată de țelină.
Se toacă totul mărunt, se pun 2 linguri de ulei, apă, sare și 2 linguri de pastă de ardei.
Condimente: sare și piper după gust și frunze de leuștean.
Am înmuiat peste noapte 370g de fasole roșie.
Se toacă mărunt o ceapă mare și 2 căței de usturoi.
Se pun într-o oală ceapa și fasolea, se adaugă 4 linguri de ulei și se călesc puțin.
Se adaugă 1 linguriță de tarhon, 1 linguriță de cimbru, 1 linguriță de sare și 1 linguriță de piper.
Se adaugă 1.5 l apă peste fasole și se lasă să fiarbă, până scade apa și se înmoaie fasolea (cam 1 oră).
Se adaugă 2 frunze de dafin.
Se adaugă 2 linguri de pastă de ardei sau pastă cu usturoi cum am folosit eu.
Avem nevoie de 1 cană de quinoa (165g).
Se pune apă peste quinoa și se bate cu telul să scoatem spuma. Aruncăm apa și tot batem până nu mai iese spumă deloc. Se pune apoi la fiert in 500 ml apă, până se evaporă apa, apoi se amestecă cu fasolea.
La 12:00 a fost gata totul.


luni, 15 octombrie 2012

Prânzuri vegane gata în maxim 2 ore, ziua 7

Supă de roșii, orez integral cu boia și ciuperci cu mărar
Ora de început: 10:40
 Se toacă 1 ceapă și 3 căței de usturoi, se călesc în 2 linguri de ulei.
Se pune o cutie de pireu de roșii de 500g și apă în completare.
Se adaugă 1 linguriță de busuioc și 1 linguriță de oregano, sare și piper.
Se fierb paste la alegere, sau orez dacă preferați.
Am cumpărat 1 kg de ciuperci și am folosit doar pălăriile, am cântărit 770g.
Ciupercile se curăță și se toacă mărunt.
Se încinge puțin ulei și se călesc 3 căței de usturoi tocați mărunt.
Se stoarce jumătate de lămâie și se adaugă peste usturoi.
Se adaugă 2 linguri de mărar tocat, sare și piper.
Am cumpărat așa ceva de aici , se folosește pentru îngroșarea sosurilor. Nu e ceva obligatoriu, dar am încercat să văd cum acționează.
Am pus și puțin lapte de soia, vreo 3 linguri. Se amestecă totul bine și se lasă pe foc până devin ciupercile moi, dar nu extrem de moi.
Se fierbe orezul, am folosit 2 pungulițe de orez integral.
Se adaugă 1 linguriță cu vârf de boia.
2 lingurițe de usturoi granulat.
2 linguri de ulei de măsline. Se dă drumul la foc și se amestecă totul bine, nu se lasă să se prăjească, se amestecă doar câteva secunde pe foc.
11:45 și e gata mâncarea! :)