marți, 20 noiembrie 2012

Colțunași polonezi cu cartofi și cu varză murată

Aluatul se face din: 3 căni de făină (1 cană = 250 ml), 1 linguriță și jumătate de sare, 2 linguri ulei de măsline și 310 ml apă călduță. Din acest aluat ies 36 de colțunași. Se frământă bine, se acoperă și se lasă să stea 1 oră.
Pregătim umplutura din cartofi: se fierb 900 g cartofi, se strecoară, dar lăsați 60 ml din apa în care au fiert, când zdrobiți cartofii, adăugați și apa.
Se zdrobesc cartofii, se adaugă 1 linguriță și un sfert de sare
Se adaugă 2 linguri de mărar tocat (dacă aveți doar uscat, de obicei se pune jumătate din cantitate, adică 1 lingură)
Adăugați 3 linguri de drojdie inactivă.
Se pune un praf de nucșoară, cât luați în 2 degete. Se amestecă totul bine să se omogenizeze.
Varza murată se călește în puțin ulei până se înmoaie.
După 1 oră de stat, se întinde aluatul subțire și se taie cercuri mari.
Fiecare colțunaș va fi umplut cu 1 lingură de compoziție din cartofi.
Se pune umplutura peste cerculețul de aluat și se împătură.
Se ciupește marginea, se apasă ușor și se mai ciupește un pic marginea, să fie bine lipit aluatul, să nu curgă afară compoziția. La fel se procedează și cu cele cu varză. Eu am făcut 18 bucăți cu cartofi și 18 bucăți cu varză murată.
Se pune la fiert o oală cu apă, 2 linguri de ulei de măsline și 2 linguri de sare. Se fierb colțunașii până aluatul devine moale și se poate mesteca ușor.
Se încinge puțin ulei cu pesmet, apoi se dau colțunașii prin pesmet.

luni, 19 noiembrie 2012

Recenzie la cartea Cookin' Crunk

Această carte este o carte de rețete din sudul SUA, dar vegane, a apărut în 15 septembrie 2012. Cei din sud sunt cunoscuți pentru mâncărurile lor mai greu de digerat :)) Cam totul e prăjit în sud, asta știu ei cel mai bine, carne multă, ulei mult, iar această carte vine să ne convingă că se poate să trăiești într-o astfel de zonă, să păstrezi cât de cât rețetele, dar să le faci mai sănătoase și vegane.
Cartea are 168 de pagini (181 cu tot cu index), 136 de rețete și ce îmi place cel mai mult este că e tipărită pe hârtie reciclată. Când există variante de cărți în format electronic, prefer așa, dar daca e să le cumpăr tipărite, bucuria e mai mare dacă hârtia este reciclată. Nu este o carte foarte colorata, totul e în alb si un gri-verzui, apar și câteva poze full page la unele rețete.
Cartea are 10 capitole, rețetele încep de la sosuri, carne falsă, condimente, continuă cu mic dejun, sau mare dejun, ținând cont că suntem purtați pe tărâmurile sudului, aperitive și gustări, salate și sandwich-uri, supe, cine simple, feluri principale și plăcinte sărate, garnituri, biscuiți, pâini și ultimul capitol, deserturi decadente.
O rețetă care îmi place mult, este ”puiul” din tofu, există rețetă și pentru ”șuncă” din tofu, dip de ”brânză”. O altă rețetă pentru o duminică leneșă este sandwich-uri din waffles făcute în casă, cu ”pui” păjit și cu sos de muștar. Sunt destul de multe rețete care cer seitan, cum ziceam prefer sa îl înlocuiesc cu tofu, bineînțeles că se poate face seitan și acasă. Cum ziceam, cei din sud prăjesc tot, există rețete în această carte pentru dovleac prăjit, castraveți prăjiți, eu prefer mereu sa coc totul sau să pun în tigaie fără ulei. Nu am încercat încă, dar într-o zi am să fac biscuits din cartea aceasta, am văzut prin filme biscuits din sud și mereu îmi păreau că trebuie să fie foarte buni.
Cartea a costat 16.15 euro și am comandat-o de aici. , livrarea nu costă nimic.

Recenzie la cartea Vegan Sandwiches Save the Day

Vegan Sandwiches Save the Day este o carte cu rețete vegane, după cum spune și titlul, rețete pentru sandwichuri care să ne salveze ziua. Oamenii în ziua de azi sunt ocupați tot timpul, mult stres, agitație, mănâncă prostii la servici, fără valoare nutritiva și pline de toxine. E greu când ai un loc de munca foarte solicitant, să te ma gândești și la ce mănânci. Dar dacă nu avem sănătate, degeaba avem un job bine plătit, ajungem să ne cheltuim toți banii pe spitale și medicamente. Un mic efort trebuie să facem toți când vine vorba de mâncare, să fim atenți cu ce ne hrănim corpul.
Cartea a apărut în 1 septembrie 2012, are 109 rețete, 183 de pagini (191 cu tot cu index). La început găsim un cuprins în care se prezintă titlurile celor 8 capitole: introducere; tips&tricks; sandwich-uri pentru micul dejun; sandwich-uri topless, adică umplutura se află doar pe o felie, nu mai există felie și deasupra; sandwich-uri care se mănâncă reci, se pot prepara de cu seara; sandwich-uri retro; sandwich-uri îndrăznețe; sandwich-uri dulci și ultimul capitol , câteva rețete preferate ale autoarei.
Fiecare rețetă este însoțită de icoane, astfel vedem imediat dacă rețeta este rapidă și ușoară, dacă sandwich-urile se pot transporta sau dacă sandwich-ul se poate face și fără gluten.
Fiecare rețetă este scrisă pe câte o pagină, poze nu sunt la toate rețetele, dar sunt destul de multe poze în carte, mai exact 51 de pagini cu poze color, full page.
Sunt rețete și de waffles, și de pancakes, de exemplu există o rețetă de sandwich format din 2 clătite una peste alta si la mijloc au o umplutură, la fel și cu waffles. Unele rețete cer unt vegan, dar eu mereu înlocuiesc untul cu ulei. Dacă rețeta cere ca pâinea să fie unsă cu unt vegan, pur și simplu omit complet, nu ung cu nimic. Unele rețete cer tempeh sau seitan și cum aici nu găsim așa ceva în comerț, folosesc tofu.  În această carte nu găsiți rețete și pentru pâinea de sandwich, se recomandă doar tipul de pâine pe care să îl folosiți.
Cartea a costat 14.69 euro, am comandat-o de aici, livrarea este gratuita si ajunge in maxim 2 saptamani.